2009. szeptember 11., péntek

Saját szemünkben a gerendát

Az internetes kereskedelem nagyobb mértékű elterjedésének legfőbb gátja a bizalomhiány - állapítja meg egyöntetűen szinte minden, a témával foglalkozó kutatás. (Megjegyzem, szerintem elég szép ütemben terjed az internetes vásárlás. Anno a NetPiacnál az egyik legnagyobb problémát a növekedés finanszírozása jelentette. Nagy baj, ha nincs megrendelés, de az is, ha olyan sok van, hogy nem bírjuk teljesíteni.) Az emberek egy része bizalmatlan nem csak az e-kereskedőkkel, hanem általában az internettel szemben.

A bizalmat úgy lehet leginkább erösíteni, ha világosan és nyíltan kommunikálunk. Például nem sumákolunk az árak áfa-tartalmával, a szállítási díjjal, a termék paramétereivel, a kereskedő személyével, a várható szállítási időponttal (stb.) kapcsolatban. Valamirevaló webshopnál nem is férhet kétség ezen adatok meglétéhez és pontosságához, és a SzEK.org tagjai természetesen a valamirevaló kategóriába tartoznak. Készült egy vizsgálat, amely során az Ormós Ügyvédi Iroda munkatársai (ők nagyon rá vannak állva az e-businessre) átnézték a kereskedelemmel foglalkozó tagok oldalait. Azért kellett ez, mert lehet, hogy mi azt gondoljuk, minden előírásnak megfelelünk, de bármikor előbukkanhat egy hivatal, amelynek erről más lesz a véleménye, aminek aztán egy sárga csekkel ad nyomatékot. (A csekken akár félmilliós összeg is szerepelhet.)

A vizsgálat elkészült, az eredmény itt olvasható. Ehhez szeretném hozzáfűzni, hogy egyrészt ha valahol az áll, hogy valamilyen követelménynek a megvizsgált lapok 35% nem felelt meg maradéktalanul, az egyúttal azt is jelenti, hogy 65%-uk viszont maradéktalanul megfelelt! Másrészt azok a pontok, amikben tagjainknál némi hiányosság mutatkozott, nem voltak nagyon kardinálisak. Az egyik leggyakoribb hiba például, hogy a cég adatainál a cégjegyzék-szám mellett nincs feltüntetve a cégbejegyzést végző bíróság neve. Szerintem ezt nevezhetjük apróságnak. Ezzel együtt jó tudni, hogy kéne szerepelnie, mert így alkalmunk lesz javítani.

A világos és nyílt kommunikációhoz az is hozzátartozik, hogy a hibáinkat is elismerjük. El- és felismerjük, hogy kijavíthassuk őket. Remélem sikerül ezzel picit hozzájárulnunk a bizalom erősödéséhez.

(A vizsgálat kapcsán 2009. október 19-én vendég voltam az MR2 Petőfi Netidők című műsorában. A beszélgetés meghallgatható itt.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)