2009. szeptember 10., csütörtök

Az e-kereskedelem nem a webshoppal kezdődik

Az elmúlt tíz évben gyakran kerestek meg fejlesztőcégek, hogy segítsek már nekik, mert van egy ügyfelük, aki webáruházat akar, de nem tudja pontosan megmondani, mit szeretne.

Az ügyfél azzal a tudattal megy a fejlesztőhöz, hogy elég annyit mondania: kérek szépen egy webáruházat! (-Milyen méretben tetszik kérni? Ez a szín jó lesz? Úgy látom, vállban egy kicsit be kell vennünk...) A fejlesztő igyekszik körülhatárolni az ügyfél vágyait, majd kiválasztja a saját kínálatából azt, ami a legközelebb áll a megrendelő amúgy is homályos elképzeléseihez.

A végén persze senki sem lesz elégedett:
  • a megrendelő, amikor meglátja, mit kapott, hirtelen már kezdi érteni, mit is szeretett volna (valamihez képest már könnyebb), így aztán újabb igényeket és változtatási kéréseket fogalmaz meg;
  • a fejlesztő pedig épp az ebből következő, rengeteg túlmunka miatt, aminek ellenértékét soha nem tudja igazán beárazni.
A felkészültebb fejlesztőcégek emiatt ma már olyan tanácsadókat, projektmenedzsereket alkalmaznak, akik képesek az ügyféllel közösen gondolkodva elvégezni az előkészítés, tervezés elmaradt munkáját, de azt soha nem fogják tanácsolni az ügyfélnek, hogy menjen másik fejlesztőhöz, mert amit szeretne, azt a másik cég jobban meg tudja csinálni!

Az e-kereskedelem: üzlet - az informatika: eszköz!

Ha Ön szeretne egy szép új házat, kivel beszél először? Egy építészmérnökkel, vagy egy kőművessel? Ha szeretne megtanulni angolul, előbb angoltanárt keres, vagy bemegy a könyvesboltba nyelvkönyvet venni?

Nézzük, mi a különbség:
  • A kőműves olyan házat építene, amilyet szokott, amihez megvannak az eszközei és ismeri minden csínját-bínját. Mivel valakinek azért kéne tervet is csinálni, hát szólna egy ismerős építésznek, de a végeredményt nem az ügyfél, hanem a kőműves választásai határoznák meg.
  • A könyvesboltos olyan könyvet adna, amilyen van a boltban, amit általában venni szoktak az emberek, de nem biztos, hogy ez aztán megfelelne a tanulni vágyó életkorának, tanulási céljainak, esetleges alaptudásának - amiknek felmérésére és az ezeknek megfelelő nyelvtanulási módszer - és a hozzá tartozó könyv - kiválasztására a nyelvtanár képes.
Az, hogy milyen házat szeretnénk, vagy hogyan, mennyi idő alatt, milyen nyelvet akarunk megtanulni: a mi (ügyfél) üzleti igényünk. Az építőipari kapacitás (szakemberek, szerszámok, gépek, anyagok), vagy a nyelvkönyvek, munkafüzetek: az eszközök, amikre - az üzleti igényben megfogalmazott - cél eléréséhez szükség van. Azt hiszem, evidencia: a célnak kell meghatároznia az eszközt, és nem fordítva: az eszköznek a célt. (Van erre két csodás szólásunk: Nehogy má'... a farok csóválja a kutyát, ...a nyúl vigye a puskát!)

Az elektronikus kereskedelem beindítása tehát nem informatikai feladat. Az informatika ennek az üzleti folyamatnak csak egyik eszköze, amelynek a vállalkozó (tulajdonos) által megfogalmazott stratégiai cél megvalósulását kell szolgálnia.

Akkor hát hogyan is kezdjünk bele az e-kereskedelembe?
Először gondolkodjunk, tervezzünk, tanuljunk, olvassunk! Ehhez próbálok e blog számos bejegyzésében segítséget nyújtani. Az olvasást itt érdemes folytatni, vagy javaslom a címkék használatát, pl.: stratégia,  internetes befektetés, tudástár stb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)